اولین مصاحبه لوران بلان، سرمربی جدید فرانسه شاهدی بود که عصر دومنک واقعا به پایان رسیده

فرانسوی‌ها دیروز پس از 6 سال فهمیدند که می‌توانند سرمربی تیم ملی شان را دوست بدارند؛ وقتی او برنامه کاری‌اش را به آرامی تشریح کرد، با لبخند به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و خبری از جواب‌های سربالا و تلگرافی نبود؛ درست بر خلاف دومنک.

بلان وقتی به‌عنوان دفاع آخر تیم ملی فرانسه توانست قهرمان جهان و اروپا شود، بازیکنی محبوب بود و این محبوبیت را در دوره2.5ساله مربیگری‌اش در بوردو حفظ کرد ولی حالا او مجبور است این سرمایه را در راه بازسازی تیمی هزینه کند که چهره‌اش در آفریقای جنوبی کاملا تخریب شد.

اهمیت این کنفرانس مطبوعاتی از آن جهت بالا بود که همه می‌خواستند موضع بلان را درباره بازیکنان شورشی تیم ملی فرانسه بدانند؛ اورا، ریبری، مالودا و گالاس که گفته می‌شود مسببین اصلی اختلافات در اردوی تیم و تعطیل کردن تمرین در فاصله 48 ساعت تا بازی مقابل آفریقای جنوبی بودند. پاسخ بلان صریح بود:« گذشته، آینده‌ای ندارد. می‌خواهم بهترین تیم را با بهترین بازیکنان بسازم.»

بلان حرف‌هایش را اینطور شروع کرد:« افتخار می‌کنم که به‌عنوان مربی تیم ملی فرانسه روی این صندلی نشسته‌ام. همیشه تیم ملی فرانسه برایم بهترین بهترین‌ها بوده. چالش‌های دیگری هم برایم بود ولی علاقه‌ام به تیم ملی بر آنها غلبه کرد. حوادث دشوار اخیر هم برایم تردیدی به‌وجود نیاورد.

در سال 2004 هم فرصت این کار را داشتم که نشد. اگر دومین فرصت را هدر بدهید، شاید سومی در کار نباشد.» او درباره اهدافش در تیم ملی گفت:«‌چالش بزرگی در پیش داریم. کار سختی است، خیلی سخت؛ ولی فلسفه بازی من نسبت به کاری که در بوردو کردم تغییری نخواهد کرد.

تیمی می‌سازم که بازی را کنترل کند، سبک بازی‌اش را به حریف دیکته کند و تحت فشار حریف قرار نگیرد. باید حساب شده شروع کنیم تا تیم در مسیر موفقیت قرار بگیرد. با موفقیت و چهره‌ای که درون و بیرون زمین ارائه می‌کنیم، می‌توانیم آتش علاقه کسانی که ما را تماشا می‌کنند زنده کنیم و اعتماد آنها را به دست آوریم. هدف ما این است که در 2 سال آینده به جمع تیم‌های مدعی دنیا برگردیم. سختکوشی، نظم و لذت بازی،کلمات کلیدی در این راه هستند.»

بعد از این مقدمه بود که بلان وارد جذاب‌ترین بخش صحبتش شد؛ تعطیلی تمرین تیم ملی فرانسه در آفریقای جنوبی؛« من هم از رفتار گروه ناراحت و شوکه شدم. کسانی که این تصمیم را گرفتند و فکر خیلی اشتباهی داشتند،

آگاه نبودند که چه تاثیر بدی روی چهره فوتبال فرانسه خواهد داشت. بازیکنان هم در این اشتباه سهیمند. حالا وظیفه من این است که بازیکنان را در بهترین وضعیت روحی قرار بدهم. باید سعی کنیم روی گذشته خط بکشیم. من برای جریمه‌کردن اینجا نیستم. اگر به این نتیجه برسم که آنها در پست خودشان بهترین‌ها هستند، به تیم دعوت می‌شوند.»

او در برابر اصرار خبرنگاران برای حذف بازیکنان خاطی گفت: «آیا می‌توانیم همه را کنار بگذاریم و با بازیکنان جدید شروع کنیم؟ می‌توانیم این کار را بکنیم ولی شما نخستین نفری خواهید بود که می‌گویید تیم چرا نمی‌برد.من برای بردن آمده‌ام.» نخستین بازی فرانسه با بلان روز 11اوت در نروژ خواهد بود و فهرست بازیکنان منتخب او تا قبل از آن مشخص نخواهد شد.

بلان اما قبل از آن باید کادر فنی‌اش را تکمیل کند که فعلا شامل ژان لویی گاسه، دستیارش در بوردو، آلن بوقوسیان، بازمانده کادر فنی دومنک و دیگر عضو تیم ملی فرانسه در جام جهانی98 است.

کد خبر 111129

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز